בס"ד
UKIsrael

בטיחות אש בבית

היכן מתחילה בטיחות האש ?

בטיחות האש בבית מתחילה במניעת שריפות לפני שתתפרצנה, מכיוון שברגע ששריפה מתחילה בבית (רלוונטי גם לעסק או למפעל), זמן התגובה מועט מאוד. תוך דקות ספורות שריפה בבית או בעסק עלולה להפוך לסכנת חיים לשוהים באזור, ולכן חשוב מאוד שכל אחד מבני המשפחה או העובדים יידע להגיב נכון אם תתחולל שריפה. גלאי עשן תקינים בכל קומות הבית, כולל בתוך כל איזור השינה ומחוצה לו, חשובים לבטיחות האש. על משפחות גם ליצור תכנית בטיחות ובריחה באש המתווה מסלולי מילוט מרובים מכל חדר בבית. לאחר יצירת תוכנית בריחה, המשפחות צריכות גם לתרגל אותה כדי להבטיח שכולם ידעו לצאת מהבית במקרה של שריפה, ובמיוחד אם מדובר בשטח גדול.

טיפים למניעת שריפה

מניעת שריפות ביתיות כוללת מספר משימות חשובות. מערכות חימום מים והסקה זקוקות לתחזוקה קבועה כדי להבטיח כי הן פועלות כראוי. שמירה על מייבש הכביסה נקי מסיבים והפתח של האוורור הוא גם חשוב. מעגלים חשמליים ומכשירים הם מקור נפוץ נוסף לסיכון באש, ולכן חייבים לבחון את השימוש בהם על מנת למנוע עומס יתר על רשת החשמל. כמו כן התקעים והשקעים חייבים להיות במצב תקין: ללא שברים וקרעים וללא סימני התחממות ושריפה. שימוש בכבלים מאריכים למכשירי חשמל עלול גם הוא ליצור סיכון לשריפה. במטבח תמיד צריך להיות פיקוח מקרוב על הבישול. מסוכן לאפשר לשומן להצטבר סביב אזורי בישול מכיוון שהשומן דליק.

גלאי עשן צריכים להיות מותקנים בכל קומות הבית, כולל עליית גג ומרתפים. באופן האופטימלי, לבית צריך להיות גלאי עשן בכל חדר שינה ופינת שינה וכן במסדרונות מחוץ לאזורי השינה. בדיקות גלאי העשן צריכות להתבצע בכל חודש על מנת להבטיח כי הם פועלים כראוי. בגלאי עשן הדורשים סוללות צריכים להחליף את הסוללות לפחות פעמיים בשנה.
כדי להכין תוכנית בריחת אש, ציירו תוכנית מפורטת עבור כל קומות הבית הכוללת את כל המדרגות, חלונות ודלתות וכן מקומות שיכולים לסייע בבריחה, כגון מרפסות או יציאות אחוריות. קבעו שני נתיבי מילוט מכל חדר במידת האפשר. על משפחות גם לקבוע מקום מפגש מחוץ לבית שאליו יגיעו כולם לאחר שברחו מהבית. חשוב גם לתרגל את תוכנית הבריחה כדי לוודא שכולם יודעים מה לעשות אם תתרחש שריפה.

מה לעשות כשמתלקחת אש

כל שניה היא קריטית אם שריפה מתחילה. הדבר הראשון שצריך לעשות הוא לצעוק "אש, אש, אש" כמה פעמים כדי לקבל את תשומת הלב של כולם. הדבר החשוב ביותר לעשות הוא לצאת במהירות מהבית מכיוון שהאש מתפשטת במהירות. אם שריפה קטנה מתחילה, יתכן שניתן לכבות אותה עם מטף כיבוי או סמרטוט. עם זאת, יציאה מהבית והתקשרות למספר 102 (שירותי הכיבוי) היא דרך הפעולה הטובה ביותר אם האש גדולה ומתפשטת. אסור לבני המשפחה להקדיש זמן לאיסוף פריטים לפני היציאה מהבית. אם הדלתות סגורות, נגעו בדלתות ובידיות כדי לבדוק אם הן חמות, הודיעו לאנשים אם זה בטוח לפתוח את הדלתות. כדי לברוח דרך חדר עם עשן, יש צורך לזחול נמוך ככל האפשר, מכיוון שעשן עולה כלפי מעלה. ברגע שאתם מחוץ לבית, לעולם אל תחזרו פנימה. זהו תפקידם של הכבאים בלבד בזכות הציוד המיוחד וההכשרה המקצועית שלהם.

לפני שתתלקח שריפה, וודאו שאתם יודעים כיצד להפעיל את מטף הכיבוי. רוב המטפים מיועדים לפעול בצורה דומה. השלב הראשון בהפעלת מטף הוא משיכת הסיכה באמצעות הטבעת המחוברת אליה. הכוונת מטף האש לגובה נמוך, אל בסיס השריפה, תכוון את הכימיקלים שבמטף בצורה היעילה ביותר. סחיטת הידית משחררת את חומר הכיבוי, והנעת המטף מצד לצד תפזר את הכימיקלים כראוי. לפעמים להבות יכולות להופיע שוב, ולכן יתכן שיהיה צורך לחזור על שלבים אלה.

כיצד להתאושש לאחר שריפה

לאחר שריפה, הטיפול בפגיעות גופניות אצל בני המשפחה הוא המשימה הראשונה. בית שנפגע באש עשוי להיות לא מתאים למגורים ולא יציב מבנית, ולכן המשפחה צריכה להימנע מלהיכנס לבית עד שהרשויות המקומיות יבדקו אותו ויחליטו שבטוח להיכנס אליו. המערכות העיקריות בבית, כמו חשמל ואינסטלציה, עשויות להינזק מאד. בבית עשויים להיות כימיקלים רעילים ואדים שנמצאים בגלל החום והאש. סביר להניח כי יהיו נזקי מים ונזקי עשן נרחבים. יש לדווח על השריפה לחברת הביטוח והמשפחה תצטרך ליצור רשימת פריטים פגומים ואבודים לתביעה. לאחר הערכת הנזק הראשונית יתכן שיהיה צורך לפנות לקבלני שיפוצים כדי לסייע בשיפוצים ובבנייה מחדש.

סיכום נושאי בטיחות אש בבית – לידיעה

שריפות בית: שריפה בבית יכולה להפוך לחמורה מספיק כדי לאיים על חיים תוך שתי דקות בלבד, ותוך חמש דקות, בית שלם יכול להישרף במלואו.
רשימת בטיחות ביתית : רשימת בדיקות בטיחות לבית כוללת גלאי עשן בכל קומות הבית, בטיחות חשמל, מכשירים, תקעים ושקעים, בטיחות חימום ותוכנית בריחה מהבית.
בטיחות אש בבית: בטיחות אש כוללת התקנה ובדיקה של גלאי עשן אחת לחודש וקיום מטפים בכל קומות הבית.

כיצד להכין תוכנית בריחת אש ביתית: להכנת תוכנית בריחת אש ביתית, צור מפה של הבית המציגה את כל הדלתות והחלונות, ואז תכנן שתי דרכי מילוט מכל חדר. תכנון של שתי דרכי מילוט מכל חדר בבית יביא לסבירות גבוהה יותר שהמשפחה תברח בשלום במקרה של שריפה.

רשימת בדיקות בטיחות אש בבית:

היזהרו ממפגעי בטיחות אש בבית כגון כבלי חשמל רופפים, שקעים עמוסים מדי, נורות פגומות בגופי תאורה ונרות ללא השגחה.
מניעת אש ביתית, ילדים בגיל חמש עד תשע שנים: רוב השריפות מתרחשות בבית, ולכן חשוב ללמד את הילדים מה לעשות במקרה של שריפה.תנורי חימום: בעת השימוש בתנורי חימום ניידים בבית, וודאו שהתנורים ממוקמים במרחק של מטר וחצי לפחות מכל חפץ דליק.
פינות חימום ובישול בבית עלולות לגרום לשריפה, כמו ארובות סתומות, מחממים ניידים והצטברות שומנים על הכיריים והשיש במטבח.
שריפות חורף – טיפים לבטיחות לבית: חימום בחורף עלול לגרום לשריפות ולסכנות אחרות כתוצאה מאדים רעילים באוויר, נוזלים דליקים, חומרים דליקים למשל שמיכות, ניצוצות ותקלות בציוד חשמלי.
בטיחות אש לילדים: ילדים צעירים אחראים לרוב על התחלת שריפות ביתיות אם הם משחקים עם גפרורים או מציתים, לכן על ההורים להרחיק פריטים אלה מהישג ידם של ילדים.
שימוש במטף כיבוי: הידיעה כיצד להשתמש נכון במטף כיבוי היא קריטית לטיפול בשריפה, ורוב המטפים פועלים באותה צורה. מטפי כיבוי מוגדרים לפי סוגים וגדלי השריפות שהם יכבו, כאשר מטפים מסוימים נועדו לכבות מגוון סוגים שונים של שריפות. מטפי כיבוי קטנים וניידים נועדו לכבות שריפות קטנות או להקטין אותן עד להגעת הכבאים.
תכנן את דרכי המילוט שלך: תוכנית המילוט של המשפחה צריכה לכלול דרכים משניות מכל חדר, ומשפחות צריכות לתרגל את תוכנית הבריחה שלהן. כל בן משפחה צריך לדעת ולתרגל מסלולי בריחה מרובים, אם ניתן, מכל חדר בבית כדי להיות מוכנים כראוי במקרה של שריפה.
איסוף החפצים לאחר שריפה: בנייה מחדש והתאוששות לאחר שריפה היא תהליך פיזי ונפשי כאחד, וככל הנראה מדובר בנזק קשה למבנה.
בטיחות מזון לאחר שריפה: אוכל במטבח עלול להיפגע לאחר שריפה בגלל החום, העשן והכימיקלים, ולכן חשוב להשליך כל דבר שיכול להיות נגוע.
אחרי השריפה: מה שאתה צריך לדעת: ארגון מחדש של משפחה לאחר שריפה היא המשוכה הראשונה, ואז הגיע הזמן להעריך את הנזק ולבקש עזרה מחברת הביטוח. 24 השעות הראשונות לאחר השריפה כוללות תשומת לב לכל פגיעה, פנייה לחברות ביטוח והערכת נזקי שריפה.
טיפים למניעת כוויות ובטיחות אש: כדי למנוע שריפות ופגיעות במטבח, לעולם אל תשאיר את הבישול ללא השגחה ושמור על אזור הבישול נקי ונקי מהצטברות שומנים.
מניעת שריפות מייבש כביסה: שמירה על ניקיון המסנן מסיבים חשובה למניעת שריפות מייבש כביסה, וצינורות אוורור הפליטה צריכים להיות נקיים מסיבים.

בטיחות אש

חברת אפקט הבטיחות

מאמר זה נכתב על ידי חברת "אפקט הבטיחות בע"מ" המספקת פתרונות מלאים בתחום הבטיחות, החירום והסביבה לארגונים ועסקים לצורך מוכנות מיטבית ועמידה בדרישות החוק. ביצוע הדרכות בתחום הבטיחות, עזרה ראשונה וחומרים מסוכנים, הדרכות בטיחות אש, שירותי ממונה בטיחות, סקרי בטיחות, ליווי בעלי תפקיד בבטיחות, סיוע ברישוי עסקים, קבלת היתר רעלים, תיק שטח, תיק מפעל, ניהול האיכות בארגון לקבלת תקן ISO ועוד:

 

שאלות נפוצות

icon

אכן כן, בראשל"צ הזמין אותנו אחד מוועדי הבתים להדרכת אש לכלל דיירי הבניין. בסיום ההדרכה הפעלנו סימולטור אש והדיירים כיבו באמצעות מטפי אבקה את האש

icon

ראשית יישר כוח על התושיה !! שנית, הדבר קרה כנראה בגלל שהחוט היה מכופף באופן קבוע ולאורך זמן. אי לכך נוצר חימום ובלאי של המוליך כך שלאט לאט הוא התפורר.

icon

לא!!! אלא רם כן ביצעת בו בדיקות כחוק (בדיקה שנתית, בדיקה יסודית אחת ל 6 שנים ובדיקה הידרוסטטית אחת ל 12 שנה) אם לא אז יש למסור אותו לבדיקה בחברה המורשית לבצע בדיקות מסוג שהזכרתי)

icon

היות ואין דרישה כזו לפי הוראת מכ"ר 550 של כיבוי אש

שירותים נוספים

10 האיכויות המומלצות בהעסקת ממונה בטיחות בעבודה

ממונה בטיחות בעבודה בהמשך למאמר "שילוב ממונה בטיחות בארגון – בחירה נכונה" שנמצא באתר אפקט הבטיחות בע"מ, אנו מתכבדים להציג בפניכם את עשרת האיכויות שאנו ממליצים לבחון בעת בחירתו של

בטיחות בעבודה בגובה – עשה ואל תעשה

בטיחות בעבודה בגובה עבודה בגובה נותרה אחת הסיבות המשמעותיות ביותר להרוגים ופצועים מנפילה מגובה. מקרים שכיחים כוללים נפילות מסולמות, נפילות מפיגומים ודרך משטחים שבירים. עבודה בגובה פירושה עבודה בכל מקום

תיק שטח

תיק שטח במסגרת תקנות הכבאות כמופיע בהוראת נציבות כבאות ראשית מספר 503, עסקים מסוימים (המפורטים בנספח א' להוראה) נדרשים בהכנת תיק שטח : אולמות שמחה ששטחם המקורה עולה על 750

אפקט הבטיחות - כי המוכנות שלכם היא ההצלחה שלנו !

לייעוץ בנושא בטיחות פנו אלינו:

כל הזכויות שמורות Ⓒ לחברת אפקט הבטיחות בע"מ
Share on Facebook
דילוג לתוכן