בס"ד
UKIsrael

תוכנית בטיחות אש בעסק

תוכנית בטיחות אש

שריפה בעסק יכולה להיות אירוע קטסטרופלי ואסוני, שיוביל להרס רכוש ואף אובדן חיים. כדי להבטיח שהצוות והעובדים שלכם מוגנים במקרה בו תפרוץ שריפה, חיוני שלכל עסק תהיה תוכנית בטיחות אש מפורטת. תוכנית בטיחות אש זו צריכה לכלול תוכנית פינוי מדוקדקת שכל העובדים מודעים לה כדי שיוכלו להימלט מהבניין במהירות במקרה של שריפה.

 

סכנות שריפה במקום העבודה

השלב הראשון בתוכנית בטיחות האש הוא הערכת קיומם של סכנות שריפה במקום העבודה שלך. ברוב המתקנים ישנם שני סוגים עיקריים של סכנות שיש להעריך: סכנות חשמליות וחומרים דליקים.

בשנים האחרונות ציוד תאורה וחלוקת חשמל היו הגורם המוביל לשריפות מבנים תעשייתיים. בעיות חשמל, כמו כבלי הארכה פגומים, לוחות חשמל, אירועים חשמליים ומעגלים עמוסים מדי גורמים לרוב לשריפות. תחזוקת כבלי חשמל וציוד חשמלי אחר צריכה להתבצע על בסיס קבוע.

שריפות במקום העבודה נגרמות בדרך כלל גם כתוצאה מאחסון לא תקין של חומר דליק או הצטברות אבק דליק. מתקנים רבים מטפלים בנוזלים דליקים כמו ממיסים וצבעים, או שיש סיכון לאבק דליק של פחם, מתכות ומוצרי מזון כמו תבואה. ההבדל בין להיות "דליק" לבין להיות "לא דליק" הוא לפעמים קטן מאד.

מניעת שריפות תלויה גם בהתנהגות נכונה. וודא שאתה נותן שטח מספיק לאוורור לציוד מחשבים וציוד אלקטרוני כדי להפחית את הצטברות החום שהם פולטים. אל תעביר חוטים מתחת לציוד או רהיטים כלשהם. נתק מכשירים כשאינם בשימוש. עבור מעשנים, יש לעשן תמיד באזורי עישון ייעודיים ולכבות כראוי בדלי סיגריות. דווח תמיד על סכנות שריפה למחלקת התחזוקה באופן מיידי.

 

מערכת כיבוי אש

ברוב העסקים, ובמיוחד במסעדות, יש להתקין מערכות כיבוי אש. מערכות כיבוי אש הן מכשירים מורכבים אשר ממוקמים אסטרטגית באזורים שונים בבניין המשרדים או במטבח. הם יפעלו אוטומטית כאשר הטמפרטורה תעלה מעל רמה מסוימת או שניתן יהיה להפעיל אותם ידנית על ידי משיכת מתג חירום, אשר ישחרר כימיקלים למקומות המועדים לאש כדי לכבות את השריפה. על מסעדות ומשרדים להתקין את מערכות כיבוי האש באופן מקצועי, בהתאם לתקנות בטיחות וכיבוי האש. לאחר ההתקנה, יש לבדוק את המערכת היטב. יש לבדוק באופן קבוע את המערכת יחד עם מטפי כיבוי האש שלה כדי להבטיח שהם עומדים בתקנות בטיחות האש. שירותי הכיבוי יערכו גם הם בדיקות בטיחות אש על פי התקנות.

 

גישה לרכבי כיבוי והצלה

בתוכנית בטיחות האש יסומנו מרכיבי דרך הגישה ורחבת ההיערכות לרכבי כיבוי והצלה. יש לכלול את מיקום רחבת ההיערכות, מידותיה, עומס רכב מרבי על הרחבה, רוחב דרך הגישה, רדיוסי סבוב ועוד, הכל כמפורט בתקנות הכיבוי.

 

תוכנית בטיחות אש בעסק – פינוי ומילוט

תוכנית לבטיחות אש, בכל מקום עבודה או מפעל עסקי צריכה לכלול תוכנית פינוי ומילוט. עם זאת, זכור כי אפילו התוכנית המושלמת ביותר תהיה חסרת תועלת אם רק האדם שבנה אותה יודע על כך. עברו על תוכנית הפינוי וודאו כי כל איש צוות ועובד בקיא מה לעשות. התוכנית צריכה לכלול באילו יציאות להשתמש, ועובדים צריכים להיות מודעים למספר הצעדים הנדרשים כדי להגיע ליציאה במקרה שיש בעיות ראות. לכל מוסד צריכים להיות לפחות שתי יציאות למקרה שאחד מהם ייחסם. על גבי תוכנית בטיחות האש יסומנו בצורה גרפית שלטי ההכוונה ואזורים עם תאורת החירום.  אם אזעקת האש מצלצלת, לעולם אין להתעלם ממנה. יש להשתמש בתוכנית הפינוי ולבצע אותה בקפדנות. פרסם את תוכנית הפינוי ובצע תרגילי אש כדי להבטיח שאתה והצוות שלך מומחים בה. קבעו את ההוראות הדרושות לכל עובד עם מוגבלות וקחו בחשבון כיצד תוכלו לעזור למבקרים שנמצאים בעסק בזמן שריפה אך לא מכירים את תוכנית בטיחות האש שלכם.

 

ציית לכל תקנות בטיחות האש

כמו כן, חיוני לעמוד בכל תקנות בטיחות האש ובהנחיות שירותי הכיבוי. התקנות קובעות בין השאר הוראות ספציפיות לגבי יציאות חירום, מטפים, גלאי עשן ומכשירים מצילי חיים אחרים.

 

חברת אפקט הבטיחות

מאמר זה נכתב על ידי חברת "אפקט הבטיחות בע"מ" המספקת פתרונות מלאים בתחום הבטיחות, החירום והסביבה לארגונים ועסקים לצורך מוכנות מיטבית ועמידה בדרישות החוק. ביצוע הדרכות בתחום הבטיחות, עזרה ראשונה וחומרים מסוכנים, הדרכות בטיחות וכיבוי אש, שירותי ממונה בטיחות, סקרי בטיחות, ליווי בעלי תפקיד בבטיחות, סיוע ברישוי עסקים, קבלת היתר רעלים, תיק שטח, תיק מפעל, ניהול האיכות בארגון לקבלת תקן ISO ועוד:

 

אזהרה:

אין להסתמך על מאמר זה כהנחייה מחייבת לתוכנית בטיחות אש.

בהוראות נציבות הכבאות בפרק 500 בהוראה 532 מפורטות ההנחיות וההוראות המלאות לביצוע תוכנית בטיחות אש.

שאלות נפוצות

icon

לא לכולם אלא רק למי שקיימת לגביו דרישה טעונת רישוי מהכבאות האזורית

icon

אכן מומלץ, היות ושמירה על אמצעי הכיבוי המילוט והגילוי הינם דרישות תקן מחייבות וגם דרישות חוק אז מומלץ לתכנן מראש את העסק בצורה מייטבית כדי לעמוד בדרישות החוק.

icon

לא ניתן לומר בלי לראות את המבנה ואת סביבתו, יכול להיות שמבנה החנות הוא קטן אך המשתנים הסביבתיים מצריכים אותו לעמוד בדרישות מחמירות יותר , מהעובדה שא היה מבנה ודד באמצע הרחוב. לדוגמא אם הוא חלק מקניון או מבנה תת קרקעי וכיו"ב.

icon

לצערי הרבה עסקים מנסים לחסוך כסף במהלך הבנייה אך לא מבינים שהם עלולים להוציא הרבה יותר על התאמות לאחר יצירת תוכנית בטיחות אש. המשמעות היא שצריך להגיע אליכם, לבדוק מצב קיים ולכנן את המבנה על פי התקנות והתקנים בהתאמה ואולי תידרשו לשנות מיקומים או להוסיף אמצעים.

 

בטיחות אש

תוכנית בטיחות אש

 

שירותים נוספים

שילוב ממונה בטיחות בארגון – בחירה נכונה

ממונה בטיחות בהתאם לתקנות ארגון הפיקוח על העבודה (ממונים על הבטיחות), תשנ"ו-1996 נדרש כל מפעל (מפעל : כהגדרתו בפקודת הבטיחות בעבודה [נוסח חדש], תש"ל-1970 ) להעסיק/לשכור ממונה בטיחות במפעל /

היתר רעלים

היתר רעלים חומרים מסוכנים – תחיקה  על פי חוק החמרים המסוכנים, תשנ"ג-1993,  לא יעסוק אדם ברעלים אלא אם יש בידו היתר רעלים מאת הממונה על ידי השר להגנת הסביבה. היתר

תוכנית בטיחות אש

תוכנית בטיחות אש תוכנית בטיחות אש כשמה כן היא "בלשון העם" הגדרה למושג : "נספח תיאור אמצעים לבטיחות אש" שמופיע בתקנה 11 א' לתקנות התכנון והבניה. התוכנית נבנית ע"י ממונה

אפקט הבטיחות - כי המוכנות שלכם היא ההצלחה שלנו !

לייעוץ בנושא בטיחות פנו אלינו:

כל הזכויות שמורות Ⓒ לחברת אפקט הבטיחות בע"מ
Share on Facebook
דילוג לתוכן