בס"ד
UKIsrael

בקרת מטפי כיבוי

מטף או מטפה ? ומה הקשר למזבח ?

שם הרווח למכל המשמש לכיבוי שרפות הוא מַטָּף, ואולם שמו התקני הוא מַטְפֶּה.

את המונח מַטְפֶּה חידש ועד הלשון העברית במילון למונחי כבאות שיצא לאור בשנת תש"ז (1947) בשיתוף מרכז מכבי האש בארץ ישראל. המילה חודשה על פי המשמעות 'כיבוי' שיש לשורש טפ"י (או טפ"א) בשתי אחיותיה החשובות של העברית: הארמית והערבית. השורש הארמי טפ"י בא למשל בתרגום אונקלוס לפסוק "אֵשׁ תָּמִיד תּוּקַד עַל הַמִּזְבֵּחַ לֹא תִכְבֶּה" (ויקרא ו, ו) – המילים "לא תכבה" מתורגמות "לָא תִּטְפֵי". (מתוך האקדמיה ללשון העברית – ראה ערך מטף או מטפה)

מטפה כיבוי  – תחיקה

מטפה הכיבוי נזכר בתקנות התכנון והבניה (בקשה להיתר, תנאיו ואגרות), תש"ל-1970 בהקשר של מיקומי המטפה ביחס לסוג המבנה וכן לעיתים גם ישנה התייחסות לאופי המטפה.

בדיקה תחזוקה וסימון מטפה – תקן מחייב

ישנו הבדל בין תקנה לתקן. תקנה היא מסמך מחייב שתיקן השר הממונה הרלוונטי מכוח החוק, וזאת כיוון שקשה מאוד לתקן חוק קיים ואולם מאידך יותר קל רגולטורית לתקן תקנה מתוקף החוק.
לעומתו "תקן ישראלי" הנו מסמך שאותו חיברו במכון התקנים הישראלי וזאת לאחר חקר טכני והנדסי בנוגע למוצרים מסויימים או תהליכים מסויימים המתייחסים לתקנים דומים בעולם וכן על הוראות יצרן וכיו"ב.

לתחזוקה, בקרה, שילוט וסימון קיים תקן ישראלי שמספרו ת"י 129

תקן ישראלי 129 חלק 1 -מטפים מיטלטלים: תחזוקה

תקן זה קובע כללי בקרה שוטפת וכללי תחזוקה של מטפים מיטלטלים (להלן: מטפים) במקום הימצאם. כמו כן קובע .התקן דרישות למילוי חוזר של המטפים.
בתקן זה מפורטים תהליכי הבדיקה שנדרש לבצע מבקר המטפים החודשי, מבקר המטפים השנתי ותחזוקאי המטפים

להלן כמה דגשים על פי התקן לבחינת מבקר השנתי

  1. המטפה מוצב במקומו המיועד.
  2. גישה חופשית למטפה ושדה ראיה
  3. הוראות שימוש מופנות למשתמש וקריאות
  4. נצרת המטפה במקומה והחותם שלם
  5. אין סימני פגיעה ומחסור באיברים
  6. אין סימני שיתוך
  7. אין סימני דליפה
  8. תוקף הבדיקות (יסודית והידרוסטטית)
  9. משקל מטפה תקין (רק למטפי גז)
  10. התקנת המטפה נעשתה כנדרש בתקן 
  11. האם מכוסה באמצעים המונעים את השימוש

תקן ישראלי ת"י 129 חלק 2 – הוראות ההתקנה של המטפים

תקן ישראלי 129 חלק 2 מדבר בעיקרו על תיווי סימון ועגינה נכונים של המטפים בהיבט הבטיחותי, נראות וגישה נכונים ע"מ לאפשר שימוש ריאלי ומיטבי במטפי הכיבוי המיטלטלים בעת קרות אירוע.

וזה לשון תיאור התקן באתר מעון התקנים הישראלי "תקן זה דן בהתאמה של מטפים מיטלטלים לדרגת השרפה בהתקנתם ובסימונם.התקן חל על מטפים שחלים עליהם .תקנים ישראליים"

חברת "אפקט הבטיחות בע"מ" מספקת שירותי בקרה עליונה על עבודת החברות המתחזקות כדי לוודא שאכן עומדות בדרישות התקנים. ניתן גם להזמין אותנו להרצאה על בקרת מטפים ועמדות כיבוי ובהם להדריך את הנהלת הארגון ועובדיה לגילוי ליקויים מוקדם כדי לשמור על כשירות אמצעי הכיבוי.

 

 

שאלות נפוצות

icon

בוודאי אנחנו נוכל להגיע אליכם ולהדריך את העובדים לביצוע בדיקות חודשיות לפי תקן 129 חלק 1

icon

לא, מי שרשאי לבצע את הבדיקה השנתית לפי התקן הוא מבקר מטפים שהוסמך על ידי נציבות הכבאות בישראל או חברה מתחזקת לאמצעי כיבוי מיטלטלים.

icon

במקרה כזה כדאי לבדוק לאן נוטי=ה המחוג, אם הוא נוטה לצד הירוק אז זה בסדר אך אם ללבן כדאי לקרוא לחברה מתחזקת. על כל פנים לא ניתן לקבוע לפני שנגיע למקום לבחינת הנושא.

icon

לצערנו לא כל החברות המתחזקות מבצעות את עבודתן נאמנה היות וללקוח אין מושג אמיתי אם הבדיקה שביצעו טובה או לא. פיקוח עליון הוא שירות שניתן להגיע ולבדוק מטפה מטפה לפי התקן ובכך לקבוע האם החברה ביצעה את עבודתה כיאות או לא. לאחר מכן יינתן דוח מפורט לגבי כל מטפה ומטפה על נתוני התקן לסעיפיו.

אפקט הבטיחות - כי המוכנות שלכם היא ההצלחה שלנו !

לייעוץ בנושא בטיחות פנו אלינו:

כל הזכויות שמורות Ⓒ לחברת אפקט הבטיחות בע"מ
Share on Facebook
דילוג לתוכן